بهگزارش قدس آنلاین، در صد و سومین روز تقابل، در حالی که دونالد ترامپ با ارسال هشدارهای بیسابقه به بنیامین نتانیاهو، تلاش میکند خود را در آستانه امضای یک توافق تاریخی با ایران نشان دهد، ماشین نظامی اسرائیل در جنوب لبنان با بمباران غیرنظامیان در شهر «صور»، در حال بر هم زدن مسیر مذاکرات است. دستگاه دیپلماسی و مقاومت ایران با اتخاذ رویکردی حسابشده و تأکید بر «عدم تفکیک جبههها»، نشان دادند فریب ساعت شنی کاخ سفید را نمیخورند. خاورمیانه اکنون در دوراهی «یک صلح جامع و پایدار» یا «بازگشت به نقطه انفجار» قرار دارد.
هشدار ترامپ به تلآویو؛ تاکتیک انتخاباتی یا چرخش راهبردی؟
مهمترین تحول سیاسی در ۲۴ساعت گذشته، انتشار گزارشهایی مبنی بر اخطار مستقیم دونالد ترامپ به نخستوزیر رژیم صهیونیستی بود. به گزارش آکسیوس، ترامپ به نتانیاهو پیام داده در صورت تداوم حملات ناقض آتشبس، اسرائیل «ممکن است بهزودی تنها بماند». این موضعگیری، بیش از آنکه ناشی از نگرانی برای جان غیرنظامیان لبنانی باشد، محصول محاسبات داخلی واشنگتن است. ترامپ که نظرسنجیها نشاندهنده کاهش شدید محبوبیت او به دلیل تبعات اقتصادی جنگ رمضان است، بهشدت نیازمند یک توافق با ایران پیش از انتخابات میاندورهای است. با این حال، تحلیلگرانی چون فیلیس بنیس (از مؤسسه مطالعات سیاستگذاری در آمریکا) بهدرستی اشاره میکنند که این هشدارها، تا زمانی که با قطع ارسال تسلیحات و حمایت دیپلماتیک همراه نباشد، از سوی نتانیاهو جدی گرفته نخواهد شد.
معمای بیروت؛ بازدارندگی ایران و بنبست نتانیاهو
در حالی که واشنگتن تلاش میکند با تمرکز بر پرونده هستهای و تنگه هرمز، یک توافق دوجانبه با ایران را پیش ببرد، تهران با اصرار بر «پیوستگی امنیتی منطقه»، این استراتژی تجزیهپذیر را ناکام گذاشته است.
محمدباقر قالیباف، مذاکرهکننده ارشد ایران با صراحت تمام، نقض مکرر آتشبس توسط اسرائیل در لبنان را نشانه «فقدان اراده واقعی برای اعتمادسازی» توصیف کرد. این موضع، پشتوانه میدانی قدرتمندی دارد. ایران در دور قبلی تبادل آتش، با تثبیت «معادله بازدارندگی پیرامون بیروت و ضاحیه»، ارتش اسرائیل را مجبور به توقف حملات به ضاحیه کرد. این بازدارندگی، اکنون کابینه نتانیاهو را در یک مخمصه استراتژیک قرار داده است. اسرائیل نهتوان گسترش جنگ به مرکز لبنان را دارد و نه در جنوب لیتانی (در برابر ۱۶عملیات روزانه حزبالله) قادر به تثبیت مواضع خود است.
«صور» در آتش؛ تداوم استراتژی جابهجایی اجباری
در میدان عمل، ارتش اسرائیل با ناتوانی در تغییر موازنه، فشار را بر غیرنظامیان متمرکز کرده است. بمباران مناطق مسکونی در شهر «صور» و صدور فرامین تخلیه جدید برای دهها روستا، نشاندهنده تداوم سیاست «زمین سوخته» است.اما این رویکرد، هزینههای دیپلماتیک سنگینی برای تلآویو به همراه داشته است. اقدام هماهنگ ۶کشور غربی (از جمله فرانسه، بریتانیا و کانادا) در وضع تحریم علیه شهرکنشینان افراطی و ممنوعیت ورود وزیران رادیکال کابینه اسرائیل، نشان از تعمیق انزوای بینالمللی رژیم صهیونیستی دارد. حتی در درون اسرائیل نیز، سفیر این رژیم در واشنگتن با لحنی استیصالآمیز ادعا میکند «مذاکرات واشنگتن و تهران ارتباطی به لبنان ندارد»؛ ادعایی که با واقعیت میز مذاکره در اسلامآباد، در تضاد کامل است.
چشمانداز: صلح مشروط در سایه تردید
اکنون در یکی از شکنندهترین مراحل این بحران ۱۰۳روزه قرار داریم. ترامپ مدعی است در «مراحل پایانی یک توافق» قرار دارد، اما دستگاه دیپلماسی ایران با هوشمندی، انتظارات را مدیریت کرده است.ایران نشان داده برای کاهش تنش آمادگی دارد، اما این آمادگی، به معنای امضای یک «توافق نسیه» نیست. تا زمانی که ماشین نظامی اسرائیل در جنوب لبنان خاموش نشود و واشنگتن تضمینهای عملی برای لغو محاصره دریایی ارائه ندهد، سیگنالهای دیپلماتیک کاخ سفید تنها به عنوان نشانهای از «استهلاک استراتژی فشار حداکثری آمریکا» ارزیابی خواهد شد. خاورمیانه بار دیگر به نقطهای رسیده است که در آن، دیپلماسی بدون پشتوانه میدان، راه به جایی نخواهد برد.




نظر شما